Sou a: Inici / Notícies / Tàrrega, primer municipi de Lleida on es desplegarà el Pla Educatiu d’Entorn 0-20 del Govern català

Tàrrega, primer municipi de Lleida on es desplegarà el Pla Educatiu d’Entorn 0-20 del Govern català

Publicat el 01-03-2019
El Departament d’Educació i l’Ajuntament de Tàrrega potencien un model d’ensenyament inclusiu per a infants i joves amb la participació de tota la comunitat educativa i social · Creació d’un servei d’orientació per a garantir l’èxit formatiu · S’amplia la franja d’edat i les accions s’adreçaran a alumnat dels 0 als 20 anys
Tàrrega, primer municipi de Lleida on es desplegarà el Pla Educatiu d’Entorn 0-20 del Govern català

Fotografia oficial de l'acte de presentació celebrat avui a la seu del Departament d'Educació

L'Ajuntament de Tàrrega ha oficialitzat avui la seva adhesió al Pla Educatiu d’Entorn 0-20, una iniciativa pilot del Departament d'Educació que potenciarà la participació de tot l’àmbit comunitari en la formació d’infants i joves, dins i fora de les aules. La capital de l'Urgell esdevindrà un dels 5 municipis de Catalunya (l'únic a la demarcació de Lleida) on es desplegarà el Pla Educatiu d'Entorn 0-20. L’objectiu principal és garantir l’assoliment de competències bàsiques per part dels joves, l’èxit educatiu i la plena integració social. A més de Tàrrega, el Pla Educatiu d’Entorn 0-20 també s’implantarà a Ripoll, Sant Vicenç dels Horts, L’Hospitalet de Llobregat i Esplugues de Llobregat.

L'acte de presentació s'ha celebrat avui a Barcelona amb la participació del conseller d’Educació, Josep Bargalló; l’alcaldessa de Tàrrega, Rosa Maria Perelló; Ramon Simon, director general d’Atenció a la Família i a la Comunitat Educativa; i autoritats dels altres municipis participants. Bargalló ha destacat que “aquest és el primer pas per universalitzar uns plans d’entorn treballats amb els Ajuntaments, per garantir l’èxit educatiu dels nostres alumnes dels 0 als 20 anys, i perquè desaparegui la fractura social o la segregació”. Per la seva banda, l’alcaldessa de Tàrrega, Rosa Maria Perelló, ha remarcat que “aquest pas reforça el fet que l’educació és la base perquè avanci la societat. Quan més recursos puguem oferir als joves i a les seves famílies per a la formació, millor serà el futur del país”.

L’objectiu és garantir l’assoliment de competències bàsiques per part dels joves, l’èxit educatiu i la plena integració social

La nova fase del Pla Educatiu d’Entorn presenta dues novetats en relació al programa que ja s’aplicava a Tàrrega des de l’any 2005 als alumnes de primària i secundària (de 3 a 16 anys). D’una banda, s’eixampla la franja d’edat i també s’incidirà en els espais familiars i llars d’infants de 0 a 3 anys i fins a l’educació post obligatòria, o sigui fins als 20 anys. Paral·lelament també es crearà un servei d’orientació comunitària que detectarà possibles dificultats d’aprenentatge i farà un seguiment personalitzat de cada alumne. La finalitat és garantir la continuïtat dels joves en els cicles formatius o la seva inserció en el món laboral. El servei d’orientació comunitària s’efectuarà mitjançant la contractació de 2 persones que desenvoluparan tasques d’assessorament i dinamització.

Treball en xarxa amb els centres, les famílies i el teixit associatiu

Es vetllarà per la convivència i la cohesió social treballant amb els centres, les famílies, els esplais i les entitats

El Pla Educatiu d’Entorn 0-20 també vetllarà per la convivència i la cohesió social d’infants i joves treballant en xarxa amb els centres, les famílies, els esplais, les entitats i les associacions de Tàrrega. “Cerquem la implicació de tots els agents comunitaris del territori en favor d’un model d’ensenyament inclusiu”, ha explicat Ramon Simon, director general d’Atenció a la Família i a la Comunitat Educativa. “Treballem per un model educatiu d’acompanyament que garanteix el futur de les persones”, ha afegit.

Avançar en els projectes comunitaris

Els plans educatius d’entorn reforçaran la concepció comunitària de l’educació, en barris o fins i tot en el conjunt de pobles i ciutats. En aquest sentit, es posarà en marxa el protocol d’absentisme d’àmbit comunitari per prevenir, detectar i intervenir davant l’absentisme i l’abandonament escolar des d’una perspectiva més àmplia, més enllà del centre i amb implicació de la comunitat. També s’elaborarà un projecte d’àmbit comunitari de convivència, per impulsar accions orientades a la millora de la convivència i la prevenció de la violència a nivell comunitari, entenent que sovint allò que passa a l’aula té connotacions més enllà dels murs dels centres educatius.

Es promouran accions de foment de la participació de les famílies, amb formació, acollida, tècniques d’acompanyament escolar a casa, o coordinació de les AMPA del territori, entre d’altres. Es dinamitzaran les biblioteques municipals i escolars, no només com espai de lectura sinó com a punt de trobada i orientació que faciliti el coneixement mutu, l’arrelament al territori o la formació de les famílies. Altres mesures contemplades són el Projecte d’àmbit comunitari de Salut i Esport o l’impuls a la creació de menjadors escolars a l’educació secundària.

En aquesta nova etapa, el PEE 0-20 seran avaluats un cop passat els dos anys d’implementació per l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques - Ivàlua. L’avaluació ha de permetre conèixer quines accions han tingut més impacte en l’educació dels infants i joves i serà llavors, quan es valorarà la necessitat o no d’universalitzar cadascuna d’aquestes actuacions.

  • Compartir a